Ana Sayfa » Kadın Hastalıkları » Bartholin Absesi
bartolin absesi

Bartholin Absesi

Bartolin kisti/absesi nedir:

Bartolin kisti veya absesini anlatmadan önce bartholin bezi  hakkında kısa  da olsa  bilgi sahibi olmak gerekir..Bartholin bezi vajina girişinin alt tarafına sağlı sollu olarak  yerleşmiş  bir çift salgı bezidir. Cinsel beraberlik esnasında  çalışan bu bezler cinsel ilişki sırasındaki  kayganlığı sağlayan  bir sıvı salgılar. Bartolin bezinden salınan bu sıvı bir  kanal ile kızlık zarının hemen ön tarafına dökülür.  Bu sıvı cinsel beraberlik esnasında  kayganlık yarattığından  cinsel ilişkinin ağrısız bir şekilde gerçekleşmesini  sağlamaktadır.

Bartolin  bezinden salgılanan bu sıvı eğer vajenin girişindeki bu kısma  boşaltılamaz ise yani kanallarda tıkanıklık olursa salgılanan sıvılar bezin içinde birikir ve  bu duruma  bartolin kisti denir. Bartolin kistinin içindeki sıvı iltihaplanırsa  bu sefer de karşımıza  Bartolin apsesi çıkar. Bartolin  kistinin boyutu küçük  bir fındıktan   bir ceviz  büyüklüğüne kadar da  olabilmektedir.

Az önce de belirttiğimiz gibi eğer  bartolin kistinin içerisindeki sıvı içerik enfekte olursa , yani mikrop bulaşırsa buna bartolin absesi denir. Bartolin absesine neden olan  mikroplar çok çeşitli  bakterilerdir. .Zaten bartolin absesinin içindeki bekleyen sıvı  da mikropların barınması ve çoğalması için çok uygun bir ortamdır.

Peki Bartolin apsesi ne gibi şikayetlere yol açar;

– Çok şiddetli ağrıya neden olur.

-Hasta yürüyemez, pantolon giyemez hale gelebilir.

-Oturup kalkmak bile çok sıkıntı verebilir

– Cinsel ilişki çok ağrılı hale gelir

– Ateş yükselebilir.

-Hiç bir sıkıntı vermeden de sessiz bir şekilde durabilir.

Peki Bartolin kisti neden oluşur?

Bartolin bezinden salgılanan sıvı bir kanal aracılığı ile vajen girişine akar demiştik. Bu kanalı tıkayan faktörler  bartolin  kistinin oluşmasına neden olur.

-İltihap  ( enfeksiyon vs..  ) tarafından kanalın tıkanması

-Doğum sırasında veya vajinal daraltma ameliyatları sırasında kullanılan dikişlerin kanalı tıkaması  neden olabilmektedir

Yukarıda saydığımız nedenlerden ın sık görüleni enfeksiyon nedeni ile kanalın tıkanmasıdır.

Bartolin kisti belirtileri :

–Şişlik: Vajen girişinde ele gelen tek taraflı (çok nadir olarakta çift taraflı) şişlik olabilir.

–Ateş: Bartolin kisti enfekte olursa  çok yüksek olmayan ateş  gözlenebilir.

–Sızı – zonklama: Hasta vajen girişinde bazen damar atar gibi zonklama hissi duyabilmektedir.

Kızarıklık: kistin yüzeyi kırmızı bir hal alır

bartolin kisti
Bartholin Absesi

BARTOLİN KİSTİ NASIL TEDAVİ EDİLİR :

Bartolin  kisti iltihaplanmadığı  sürece hastayı rahatsız edici olmayabilir  ve tedavi gerektirmeden sadece  takip edilebilir. Bartolin  kisti bakteriler ile enfekte oluncaise abse ye  dönüşür. Yukarıda saydığımız belirtiler oluşur ise hasta  acil olarak hekime  başvurmak zorunda  kalabilmektedir.

Bazen  hasta doktora gitmekten çekinir ,böyle durumlarda  ise  abse  kendiliğinden patlayarak içindeki iltihap dışarı doğru akar ve apsenin içi boşalabilir. Bu durumda hasta çok rahatlar; ancak bunu beklememek gerekir çünkü bu  durum hem risklidir ve  tekrarlama ihtimali yüksektir. Dolayısı ile kistin kendiliğinden patlamasını beklemek sakıncalıdır. Bartolin kisti yada apsesi tespit edilir edilmez, mutlaka  ilaçla ve ameliyat ile tedavi edilmelidir.

İLAÇ TEDAVİSİ:

Bu amaçla antibiyotikler  kullanılabilmekle birlikte sorunu tam olarak çözemeyebilir. Yardımcı tedavi yöntemi olarak kullanılması daha doğru olur. Bartolin kistine hiçbir çerrahi işlem yapılmadan sadece antibiyotik ile tedavi etmek istersek başarılı olmamız zor olabilir. Bartolin kistinin asıl tedavisinde  cerrahi tedavi tercih edilmelidir.

CERRAHİ TEDAVİSİ

Bartolin kistinin cerrahi tedavisi 4 farklı şekilde yapılmaktadır.

-Bartolin kisti aspirasyonu:  Ameliyat olmak istemeyen veya korkan  hastalara uygulanabilir. Bartolin kistinin içindeki apse  enjektör ile boşaltılır ( aspire edilir ) ve hastaya mutlaka  antibiyotik tedavisi verilir. Bu tedavide hasta sadece zaman kazanır.Kalıcı bir tedavi yöntemi değildir.

-Word kateteri konması: Word kateteri (Şişirilince 2cm capında bir baloncuk oluşturan kateter). Bartolin kistinin tıkalı kanalına yerleştirilen yada tıkalı kanalın olması gerektiği yere ufak bir kesi atılarak kistin içeriği boşaltılıp kist içerisine word kateteri yerleştirilip şişirilir. Böylece absenin içindeki iltihap dışarı akar. Bu kateter 3 hafta sonra alınır. .Bu  işlemden sonra % 10-15 arasında bartolin kisti tekrarlama ihtimali olabilmektedir.

-Bartolin kistinin drenajı ( Marsupializasyon):  Bu işlemde bartolin kisti neşter yardımı ile açılır ve kistin neşter ile kesilen kısmı vajina  girişine doğru acık kalacak şekilde ağızlaştırılır. Bu işlemden sonra bartolin bezinin oluşturduğu kaygan sıvı dar bir kanaldan değilde daha geniş bir kanaldan ( bizim nester ile açtığımız yerden) vajen grişine salınır. Marsupializasyon  işleminden sonrada Word kateterde olduğu gibi bartolin kistinin tekrarlama ihtimali % 10-15  dir.

– Bartolin kistinin çıkartılması( Eksizyonu):   Kistin tamamı çıkarılması işlemidir. En etkili tedavi yöntemi ve   tekrarlama ihtimali  olmayan bartolin kisti ameliyatıdır. Ancak ilk tedavi seceneği olarak seçtiğimiz bir yöntem değildir çünkü cinsel olarak aktif  bir bayanda bartolin kistinin tamamen alınması cinsel ilişki sırasında kuruluğa ve   hafif bir ağrıya sebep olabilmektedir.

Lazerle İdrar Kaçırma Tedavisi Video